REFORMING THE THAI
PRINT MEDIA'

Duncan McCargo®

Introduction

The Thai language press performs an
important political role. At salient
junctures, such as the May 1992 protests
against the Suchinda government, or the
May 1995 no-confidence debate which
brought down the Chuan government, the
media can play an important role in
informing the public about political
developments, or in tipping the balance of
popular opinion. On occasion (as in May
1992), this role may correspond closely
with that of an advocate of the public
interest. At other times (as in May 1995),
it may more reflect the partisan interests of
elements of the press themselves. Hence
the media is an essentially unreliable and
fickle political actor. An unpredictable
‘trickster’. The unreliability of the Thai
press is deeply rooted in its history,
organisational culture, newsgathering
system, and working practices. It reflects
the origins of newspapers in Thailand; the
press has long functioned as a political
space in which different elite groups have
sought to advance their interests and
views. The restrictions on open expression
which existed during the period of

absolute monarchy were continued during

: Paper presented to the panel on ‘The Media,
Cultural Politics and the Nation- State’, at the
7™ International Conference on Thai Studies,
Amsterdam, 4-8 July 1999.

2 Dr. Duncan McCargo, Institute of Politics
and International Studies, University of Leeds,
Leeds LS 2 9JT, UK. Phone+44 113 233 6865,
fax 233 4400, e-mail d.j.mccargo@]eeds.ac.uk

later periods of authoritarian and military
rule, especially during the Cold War. The
press was not concerned with presenting
factual accounts of events; still less it
mterested in offering systematic explanations
and analyses of developments. On the
contrary, the press was often dedicated to
obfuscation, mystification, and the sowing
of confusion. The core material of the
press was neither facts nor analysis, but
opinion. The existence of a politically
powerful monarchy which was effectively
off- limits for open discussion in the media
served to reinforce the culture of rumour,
and undermined any serious analysis of
the Thai order. This does not mean,
however, that the press was supine and
uncritical. Far from it, Thai newspapers
often were aggressive and outspoken,
hiding their lack of substantive critical bite
behind a noisy fagade of vociferous bark.

By the 1970s, newspapers were content to
follow, rather than to lead, public opinion;
according to Boonrak:

The decay of political morality
resulted in unimaginative journalism
which tamely conformed to the
political whims of the military men
in power. Businessmen who
invested in newspaper enterprises
in this political setting seemed to
seek merely commercial ends from
newspaper publishing... Thai Rath,
the pro - Sarit newspaper founded
in 1958, served as an ideal model
since it had been the giant of the



Reforming Thai Print Media

popular press in

terms  of

circulation. :
Many writers have portrayed 1992 as the
Thai print media’ s finest hour. Faced
with a government which controlled
parliament, the military, the bureaucracy,
and the electronic media, the press joined
forces with opposition parties and protest
groups to bring down Suchinda. The
crowds of protestors in Bangkok were not
simply opposed to Suchinda Kraprayoon’s
becoming premier, they were objecting to
a political order in which the military and
the bureaucracy exerted tremendous
influence.

This image of the Thai press as the
courageous guardian of liberty and
democracy contains a great deal of truth.
At the same time, a complete
understanding of the role of the press in
the May events requires a more nuanced
analysis. Ubonrat notes that:

For the first time in history, the
majority of the press united

against state suppression of
freedom of expression.
Professionalism and press

3 Boonrak Boonyaketmala, ‘Thailand’, in John
A. Lent (ed), Newspaper in Asia:
contemporary trends and problem, Hong
Kong: Heinemann Asia, 1982, p. 344.

For arguments along these lines, see Thitinan
Pongsudhirak, ‘Thailand’s media: whose
watchdog?’, in Kevin Hewson (ed.), Political
change in Thailand: democracy and participation,
london: Routledge 1997, pp.224-5; Dancan
McCargo, ‘The buds of May’, index on
Censorship, April 1993, pp. 3-8; and Ubonrat
Siriyuvasak, ‘The development of - a
participatory democracy: raison d’etre for
media reform in Thailand’, Southeast Asian
Journal of Social Science, 22, 1994, pp. 101-5.

87

autonomy prevailed over any
political patronage.’
The key word here is ‘majority’; some
elements of the press were not whole-
heartedly behind the anti - Suchinda
campaign, and others were downright
sympathetic towards Suchinda. Political
patronage may not have prevailed in the
May crisis, but it was still an important
issue. The anti - Suchinda role of the
Reporters” Association of Thailand during
the May events represented the stance of
one particular group.6 Certain newspapers,
notably The Nation, Phujatkan and Naew
Na, took the lead in resisting Suchinda.
Phujatkan was closely allied with the
political enemies of the NPKC, whilst
Naew Na enjoyed strong personal ties with
the opposition New Aspiration and Palang
Dharma parties. The stance of other major
newspapers was much more ambivalent.
Matichon had close links with the NPKC,
and its owner was a personal friend of
Suchinda’s. Although Matichon staff
insisted that they were on the ‘right’ side
in May 1992, the public perception of the
newspaper was that it could not be
trusted in this particular crisis.’ Similarly
with the top-selling newspaper Thai Rath.
A master’s thesis by a Chulalongkorn
University student demonstrated that Thai
Rath was broadly supportive of the

< Ubonrat, p. 105.

Interview with Chavarong Limpattamapanee,
6 February 1996.

Matichon deputy political editor Pattara
Khumphitak expressed irritation at the praise
of Phujatkan’s actions in the May events (such
as giving away special issues free), and
pointed out that during the demonstrations
Matichon removed out all advertising, ran a 16
page paper (which lost money) full of news,
and reported all the events in full. Interview, 4
Auguat 1995,



MANUSYA: Journal of Humanities 3.1, 2000

Suchinda premiership, only changing sides
when the anti - Suchinda protests built up
an irresistible momentum.” In other words,
the stance of the press during the May
events was largely a function of the
personal alliances of key columnists,
editors and owners. The press was far
from monolithic. Whilst the print media
was infinitely more oppositional than the
captive electronic media, the quality
coverage in the press varied significantly
from one publication to another.

A similar picture emerges from the events
of May 1995. The Chuan government was
ousted after an intensive campaign against
it, led by Thai Rath in conjunction with
opposition politicians. Pasuk and Baker note
that the press became stronger more
sophisticated as a result of its successful
role in challenging the military during the
May 1992 protests; they also declare
baldly that: ‘The Chuan government
(1992-95) was brought down after a
campaign by Thai rat to expose abuses of
a land distribution scheme in Phuket’.”
Thitinan agrees that it was ‘not the opposition’s
efforts, but unrelenting press inquisitions’
which led to Chuan’s downfall.'® These
assertions raise important questions: how
justified was Thai Rath in pursuing the land

Pajaree Tanasomboonkit, ‘Nangsuephim
Thai Rath kap kankamnotwarasan khwam
khatyaeng thang kanmuang nai hetkan pritsapa
2535°, [Thai Rath Newspaper and the agenda
setting of political conflict in the May crisis
1992], unpublished MA. Dissertation, Faculty
of Communication Arts, Chulalongkom
University, 1995.

? Pasuk Phongpaichit and Chris Baker, ‘Power
in transition: Thailand in the 1990s’, in Kevin
Hewison (ed.), Political change in Thailand:
democracy and  participation, London:
Routledge 1997, pp. 33-5.

0 Thitinan, p. 226.

88

reform issue as it did, and how far could
press coverage had been responsible for the
demise of Chuan? Chatcharin Chaiyawttn
strongly disagrees.“ He argues that the
demise of the Chuan government resulted
from simple parliamentary arithmetic: once
Palang Dharma pulled out, Chuan did not
have enough seats and could not persuade
any other party to join him. At the same
time, the reasons for Palang Dharma’s
withdrawal and the reluctance of other
parties to join Chuan were undoubtedly
related to the popular mood of opposition to
the Democrats generated partly by the press
campaign. Technically, Chatcharin is right to
argue that Chuan was defeated by the
collapse of his coalition, but the press (led by
Thai Rath) undoubtedly assisted in bringing
about that collapse. Given that the Chuan
administration was replaced by a less
progressive, more corrupt, less competent
and generally far more distasteful
government (the Banhamn government of
July 1995 to November 1996),' the wisdom
of the press in helping hound the Democrats
from office may be questioned.

Features of the Thai language Press

What began as obstacles to a spirit of free
Journalistic inquiry (the monarchy, the Cold
War, the threat of closure by an authoritarian
regime) became institutionalised into the
working practices of the Thai press. The
political sections of newspapers are largely
written by two types of practitioner:
reporters, who collect the opinions of big
shots in the political world, and columnists,
who are themselves big shots, and sound off

"' Interview with Chatcharin Chaiyawttn,
7 February 1996.
'2 On relations between the media and Banharm
government, see Gordon Fairclough, ‘Free to
ait” Far Eastern Economic Review, 16
November 1995.



Reforming Thai Print Media

opinions of their own. Analysis is the sole
responsibility of columnists, who were
already senior figures. But in practice, their
‘analysis’ is largely a matter of their personal
opinion. What is largely absent is the sense
of a duty on the part of newspapers to inform
and explain political developments to
readers who are not ‘in the know’, who
needed concise and accessible information.
Columnists often prefer to write in an
opaque fashion, demonstrating their own
inside knowledge; in this way they try to
show their seniority and importance, their
power over others. In the Thai language
press there are very few journalists, people
whose job it is to write balanced stories
explaining and  analyzing  political
developments. According to the Thai theory
of news - writing, there is an absolute
distinction between news and comment
which effectively precludes the press from
‘guiding” the reader about what is
happening. The result of this half- baked
theory is that the hapless Thai reader is left
largely in the dark, forced to try and piece
together clues from rambling, incoherent,
front page political stories which consist of
nothing other than quotations. Small wonder
that Thai newspapers have such low sales.
The Thai press also reflects the hierarchism
which is such a pervasive feature of Thai
society. Only phu yai (senior people) count;
ordinary people are irrelevant, unmentioned,
and voiceless. Political news is gathered at
national level locations, especially
Government House and Parliament; there is
no proper coverage of political events
outside Bangkok. Another feature of the
Thai news media is its Bangkok focus. The
extent to which Bangkok Thais are
Bangkok- centric in their perception of
Thailand is difficult to exaggerate; to the
non - Thai, it can appear difficult to credit.
The division of editorial departments into
desks is revealing: typically, Thai
newspapers have desks for types of news

89

such as crime, politics, business, foreign
news,13 sport, women, environment and
entertainment. In addition to these, they have
a separate desk for ‘provincial’ news. Any
news story which breaks outside Bangkok is
first and foremost a provincial story; only in
a secondary sense will it be considered a
crime story, a political story, or whatever.

Thai newspapers do not, as a general rule,'
maintain proper news bureaux staffed by
career reporters in provincial areas.
Instead, provincial news is the domain of
stringers, who are paid largely by the
story. Outside Bangkok is simply the
provinces, where nothing of political
significance is deemed to occur, unless the
prime minister or some other phu yai
deigns to make an upcountry visit. The
weakness of the system of provincial
stringers was clearly illustrated during the
run-up to the May 1995 no-confidence
debate, when the Chuan Leekpai
government was under attack over its
handling of a land reform programme.
Controversial former deputy agriculture
minister Suthep Theuksuban, the figure at
the centre of the scandal, made a fiery and
entirely unrepentant in his Southern
constituency of Surat Thani on 18 April. He
called upon his supporters to march on
Bangkok in their hundreds of thousands, to
back up his stance on land reform. Local
stringers in the province filed reports on the
rally for all the main Bangkok dailies, but

B on foreign news coverage in the Thai press,
see Duncan McCargo, 1999 “The international
media and the domestic political coverage of
the Thai press’, Modern Asian Studies. 33. 3:
551-579.

' The Nation and Phujatkan Daily have made
efforts to establish regional bureaux in cities
such as Chiang Mai and Khon Kaen, though
these bureaux complement rather than replace
traditional ‘stringers’.



MANUSYA: Journal of Humanities 3.1, 2000

took the precaution of omitting Suthep’s
rabble- rousing call for a march on Bangkok.
The only newspaper to get the story was
Siam Post, which had flown one of its
Bangkok - based political reporters down to
Surat to listen to Suthep’s speech. Once the
story had appeared all over the front page of
Siam Post, it was quickly picked up by other
national newspapers and became a major
issue, further undermining the credibility of
the Democrats.”> Yet the fact that an
important development could be missed by
all but one of the. National papers because of
self - censorship on the part of their stringers
illustrated the weakness of the stringer
system, and begged the question: how many
significant issues and developments
(especially ‘upcountry’) were missed by the
national press simply because of structural
problems in their newsgathering operations?
The overall effect of the garbled and
incoherent political coveraged in the Thai
press 1s simply to reinforce a deeply
dysfunctional political system.

Matichon is typical of Thai newspapers in
drawing sharp distinctions between different
types of news: each type of news is covered
by its own desk, and appears on a different
page. The main desks in 1995 were: front
page desk, political desk, economic desk,
provincial news desk, agriculture and
technology desk, crime desk, Bangkok news
desk, education desk, health news desk,
environment desk, labour desk, foreign news
desk, sports desk, popular culture desk
(music, movie and TV news), women’s
desk, and society desk. Reporters were
assigned to specific desks, and were
generally based at specific geographical
locations, typically ministries or other
government agencies. A problem common
among Thai reporters was one of

15 Siam Post, 19 April 1995.

90

bureaucratisation: reporters who worked
constantly alongside government officials,
from a ‘reporter’s room’ within a
government department, using government -
provided telephones, fax machines,
typewriters and other facilities, often tended
to view the issues they covered from a
perspective similar to that of bureaucrats,
and had a tendency to become passive
mouthpieces for the official line.

Deputy political desk chief Chamlong16
argued that a good proportion of Matichon
reporters had views regarding important
questions which reflected influence they had
received from bureaucrats. This applied less
to political desk than to economic desk
reporters: ‘Ministry-based reporters (nak
khao prajam krasuang) is what we call them
in Thailand, and they really are based at the
ministry!” Based on his own experience as a
reporter at the Communications Ministry, he
argued that reporters spent much of their
time waiting around for the arrival of senior
officials.

This is the way they work: Has the
permanent secretary arrived yet?
Let’s go and talk to him... Has the
deputy director arrived yet? Let’s go
and talk to the deputy director...
and so on. These sorts of people
think very conservatively. The
reporters start to think in the same
way.

Ministry - based reporters rarely sought to
check information given them by
bureaucrats with sources in the private
sector, a serious weakness in a complex and
rapidly changing area such as
communications policy. Senior editor and
columnist Sathian Janthimathon also argued

Interview with Chamlong  Dokpik,
8 August 1995.



Reforming Thai Print Media

that reporters were becoming more like
bureaucrats, while Matichon itself was
becoming increasingly conservative.'”

A further problem wad the failure of many
reporters to see the ways in which issues
crossed over the arbitrary divides created by
the organisation of news desks. In particular,
political reporters consistently failed to
understand the financial and economic
implications of debates about policy and
legislation, whilst economic reporters did
not recognise that many economic
developments were being driven by political
imperatives. ' This was especially the case
when ministries were controlled by money-
oriented provincial machine politicians, of
the kind who dominated the 1995 Banham
1 Cabinet.

Reporters at assignments such as
Government House, the Finance Ministry,
the Communications Ministry, or the
Defence Ministry were constantly covering
issues which straddled the divide between
politics and economics, but for the most part
they tended to reduce these issues either to
politics or to economics, dependmg upon
their own desk affiliation. Julalak a front
page editor with a background on the
economics desk, admitted that economic
reporters were often very ill-informed about
politics sometimes phoning in to ask what
was going on politically. They had to be
urged to read political news so that they
could discuss, since many news sources
regarded Matichon as a political newspaper.

L Interview with Sathian Janthimathon,

6 February 1996.

See Duncan McCargo and Ramaimas
Bowra, Policy advocacy and the media in
Thailand, Bangkok: Institute of Public Policy
Studies, 1997.

? Interview with Jalalak Poogrid, 7 August
1995.

91

: understanding

The same applied to reporters from the
health and education desks, who covered the
relevant ministries from a narrow policy
angle, often failing to spot the political
significance of issues within their domains.

In defence of these reporters, it might be
argued that they were essentially specialists
in their own areas rather than generalists and
that keeping them at the same location
allowed them to build up contacts and
increase their specialist expertise. Sathian
argued that Matichon badly needed more
specialist reporters; however, most of the
existing reporters simply had a limited
perspective rather than a specialist
Chamlong (like Sathian)
argued that in fact most ministry - based
reporters were not ‘specialists’ in any useful
sense: they lacked in-depth knowledge of the
fields they covered, and lacked the capacity
to understand how those fields inter-related
with other areas. In other words, such
reporters were actually ‘narrowists’, rather
than genuine specialists. To a large degree,
these weaknesses reflected failings of the
Thai education system.

Although improved training is clearly
desirable, in some cases it served mainly to
increase reporters’ frustration. One reporter
from Phujatkan (not a parliamentary
reporter) described how she had attended a
one month journalism training course run by
her company, but on completing it had
found it impossible to 1mplement many of
the new ideas she had learned.?! It is all too
easy to scapegoat inexperienced reporters
and argue that they needed more training;
the core problems with political
newsgathering were structural ones. Until

20 Interview with Sathian Janthimathon,

6 February 1996.
Interv1ew 20 October 1995.



MANUSYA: Journal of Humanities 3.1, 2000

political news is defined more broadly than
simply a recitation of quotations, there was
little point in training Thai political reporters
to international standards. Thai political
reporters in locations such as parliament are
simply the front line casualties of inept
interactions between a defective media and a
deficient political order.

The Pravien murder: falling between
desks

On 11 July 1995, just as the Banham
coalition was preparing to announce its
ministerial lineup, a political murder took
- place in the Northeastern province of Loei.
The victim, Khru Pravien Bunnak, was a
leader of the local branch of the Assembly
for Small-scale Northeastern Farmers
(ASNF). The ASNF was a leading people’s
organisation, a network of political and
social activists which campaigned on a wide
range of causes across the region. In the past,
the ASNF had often come into conflict with
the government, and with powerful
provincial politicians. Pravien had been
leading a campaign against quarrying in the
province. Tossapol had a stake in the Surat
Quarry Company, against whose operations
Pravien had orchestrated a protest.2 He was
shot dead in broad daylight in front of a
crowd of witnesses.

The timing and circumstances of Pravien’s
death clearly pointed to a political crime,
closely related to conflicts had come to a
head during the recent election campaign.
Pravien had been a strong but unsuccessful
candidate in the campaign, coming in forth
in Loei’s District 2 with 38, 129 votes. His
candidacy had helped dislodge incumbent
Chart Thai MP Tossapol Sungkhasup from
his seat. At the same time, the event itself

22 The Nation, 13 July 1995,

92

was a police matter. The campaign against
quarrying was actually an environment
issue, involving questions of provincial
business, but organised by a group of
farmers. Was this a matter for the political
desk, the crime desk, the environment desk,
the economic desk, the agricultural desk, or
what? An event such as the Pravien killing,
which took place at the intersection of
several different desk domains, posed a
serious challenge for a newspaper such as
Matichon. A messy and complex story, it
went to the heart of the illicit influence and
violence which characterised provincial
politics. Pravien’s exposed the seamy side of
the recent election, the utter corruption of
politicians in the govemment coalition.
Handling a story like this would push
Matichon’s news resources to their limits.
Although the newspaper had its own stringer
in Loei, everyone knew that a story of this
kind could not be successfully covered by a
local person. Any stringer would be too the
situation to report on it effectively. Local
people were under great pressure to cover up
the real circumstances which led to the
crime. As one local activist told The Nation:

I believe most of the local authority
officials are so scared of the dark
influences in this province that
nobody tries to do what is right.2>

Only a reporter (preferably a team of
reporters) sent from Bangkok would stand
any chance of getting to the heart of the
issue. Factual news reports about who said
what, where and when (the kind of news
normally sent in by provincial stringers)

" would not be sufficient: this was a story

which needed detailed investigation. Here
was a moment when Matichon needed to

25 Nirirat Subsomboon, co-ordinator of the
People’s Friends group, quoted in The Nation,
30 July1995.



Reforming Thai Print Media

despatch its top reporters to Loei, on the
first available flight. An instant decision was
needed. Yet no such decision was taken. The
event had taken place in the provinces: it
was therefore a matter for the provincial
desk to deal with. Other people did not want
to tread on the toes of the provincial desk.
The local stringer was said to be able to
handle the story. The story might only last a
couple of days. It would be expensive to
send reporters to Loei. No one, either at front
page editor or managing editor level, seemed
able to say “This is a big story. We can’t
ignore of downplay it because it’s a
provincial story. We must pursue it.” The
political desk would not consider pulling one
of its reporters off politician-tagging duties
to pursue a hot story upcountry. In any case,
the political reporters would not know what
to do in Loei. They operated within the
narrow parameters of the Bangkok
parliamentary and ministerial scene. Quite
simply, Matichon had no top reporters who
could be despatched anywhere. The only
people who could easily have been freed up
for the task were some of the “floating” front
page editors, none of whom would have
been seen dead in Loei. Like other Thai
newspapers, Matichon had stringers in
hundreds of districts the length and breadth
of Thailand. What Matichon actually
needed, however, was not reporters in every
town, but reporters who were capable of
going to any town.

Other newspapers did respond to the
challenge of the Pravien case more
effectively: both Matichon’s downmarket
sister-paper Khao Sod, and the political
daily Siam Post, despatched reporters from
their political desks to Loei immediately.
Both newspapers carried detailed news
coverage of the case, as did Daily News.

93

While Siam Post™ plus Phujatkan and
Krungthep Tkurakn (both of which had
Northeastern regional news bureaux in Khon
Kaen) ran in-depth pieces on the story,
Matichon did not run a single substantive
analytical article on the Pravien case. The
poor response of the paper in the coverage of
the Pravien case testified to a serious
paralysis in Matichon’s editorial department.
It is especially ironic that Matichon, with its
declared aim of serving a national
rcadership,27 was scooped on this provincial
news story by newspapers such as Siam
Post, whose sales outside Bangkok were
negligible.

For a newspaper to adopt strong political
stances which antagonised important power-
holders is always risky. Politicians and other
influential figures had numerous tactics at
their disposal for toning down press
criticism, ranging from co-optation. Any
newspaper which sought to take on a
powerful 1nd1v1dua1 or group needed strong
backmg ¥ As Girling noted, ‘with powerful
protectors behind them, newspapers may
also denounce or libel adversaries to a
remarkable degree’.29 For example, when

22 See Siam Post,

19 August 1995.

> See Phujatkan Daily, 24 August 1995, and
28 August 1995.
26 See Krungthep Thurakiy, 24 July 1995, and
2 August 1995.

‘Recognising that the people in the provinces
beyond Bangkok represent the national
majority, three pages instead of the original
one - are now being devoted to provincial
news reports’. Matichon Public Co. Ltd.,
Annual Report. 1994, p. 31.

Interview with Chatcharin Chaiyawttn, 27
March 1995.
? John L.S. Girling, Thailand: society and
politics, Ithaca: Cornell University Press 1981,
p- 172.

14 August 1995, and



MANUSYA: Journal of Humanities 3.1, 2000

Chatichai - Choonavan was ousted by the
National Peace - keeping Council in the
1991 military coup, Ssondhi Limthongkul,
the owner of the Phujatkan group, used his
newspapers to attack and undermine the
NPKC’s credibility. He did so with the tacit
backing of Chatichai, and with the active
support of a group of people who had been
close to the Chatichai government. When the
NPKC was ousted from power after the
bloody events of May 1992, Sondhi publicly
called for Chatichai to be given a chance to
retumn to the premiership, illustrating the
extent to which he was allied with the ex-
prime minister.

Similarly, Thai Rath, with formidable
contacts in the political world, was well -
placed to challenge power-holders. Yet the
preferred style of Thai Rath was to achieve a
modus vivendi with the government of the
day. It would typically do this by first
criticising and attacking a new
administration, until the administration
granted it respect and privileges in terms of
access to information (not to mention
business privileges). Generally, successive
prime ministers would conclude that it was
in their interests to kowtow to Thai Rath.
General Prem Tinsulanond (1980-88), for
example, who was always anxious that the
press should not scrutinise his private life,
cultivated excellent relations with Thai
Rath’s owner Khamphol Wacharapon. It is
no coincidence that Prem was able to serve a
remarkable eight years in office.
Newspapers such as Thai Rath, and to a
lesser extent Matichon, were able to co-
operate pragmatically with governments of
different varieties. Both welcomed the
February 1991 coup and befriended the
NPKC, but both were ready to denounce the
coup makers in May 1992 when they lost
power.

94

A common focus of domestic criticism
concerns allegations of corrupt practices by
reporters and columnists. While there is
ample evidence that some such practices
exist, the fundamental weaknesses of the
Thai press are structural ones, rather than
matters of individual ethics. Blaming the
shortcomings of the press on the supposed
immorality of some newspaper staff diverts
attention from the core issues of
dysfunctional political coverage, in much the
same way as news stories about corrupt
politicians may distract attention from
underlying problems in the political order.

The shortcomings of political coverage in
the Thai press reflect organisational
problems within Thai newspapers, problems
such as: internal strife between different
factions within editorial departments, weak
systems of news meetings, poor co-
ordination between desks, conflicts of
interest involving the personal connections
of owners, editors, and columnists, loss of
editorial credibility because of such
connections, tensions between desk chiefs
and senior editors, lack of specialist
knowledge by newspaper staff and
consequent inability by the press to follow
complex developments, especially those
which crossed the traditional divide between
business stories and political stories, and a
poor system for covering provincial news.
Such problems affect even well - established,
top - selling newspapers, and are even more
acute lower down the ladder.

Such shortcomings mean that even when
presented with a politically explosive story
backed by solid evidence, a Thai newspaper
can easily seriously mishandle it. The ‘Dr. S’
story run by Siam Post in December 1995
clearly illustrated the limitations of Thai
language newspapers in pursuing their own



Reforming Thai Print Media

agcndas.30 The news - gathering systems of
Thai newspapers made it difficult for them
to assign resources to investigative
journalism. Even when they had an
outstanding story, backed by impressive
documentary evidence, newspapers could
not count on being able to create the
necessary krasae (current of opinion) to
influence political events. In particular, there
was no tradition of resignation by
politicians, and the parliamentary committee
system was ineffective. The use of libel
actions by politicians gave them a powerful
weapon with which to threaten newspapers,
and once a libel action had been initiated a
politician could evade reporters’ questions
about a sensitive issue on the grounds that
the matter was judice. Well - connected
public figures could lobby newspapers to
have embarrassing stories dropped or toned
down. Most importantly of all, newspapers
failed to act cohesively over scandals and
public interest stories; competition between
newspapers, and resentment against smaller
papers carrying scoops, helped questionable
politicians remain in office. The ‘Dr. S’
story was an heroic failure, a story which
might have led to the prompt ouster of a
tainted minister, but instead contributed to
the downfall of a crusading newspaper.

The desire of Thai newspapers to
monopolise important stories is often
counter-productive; instead of a struggle
between the press and the political
establishment, in which the press unites to
expose wrongdoing, a struggle may emerge
between rival newspapers, one trying to
expose wrongdoing, and the rest trying to
kill off the story. Thai newspapers lack the
capacity for proper investigative reporting,
relying instead upon information leaks from

30

For details, see McCargo, Media

machinations, forthcoming.

95

important sources. They are generally unable
to substantiate such leaks with their own
supplementary investigations or research. In
presenting a complex story involving
allegations of wrongdoing, Thai newspapers
lack the mechanisms for explaining their
allegations clearly: stories of this kind
cannot be separated out into parcels of
‘news’ and ‘comment’, but require an
integrated analysis and explanation which is
inimical to Thai theories of press coverage.
If a newspaper fails to generate sufficient
momentum of interest in its story, the story
may by destined to degenerate into a pile of
aggressive headlines and seemingly random
insinuations. The all - pervasive ‘news’
versus ‘comment’ distinction reduces
political stories to their lowest common
denominator, making serious analysis or the
exposition of complex issues almost
impossible. Investigative journalism can
scarcely be said to exist in the Thai language
press. This limitation restricts the political
role of the press, which can harass and
terrorise political figures. '

The Thai press has become quite adept at
bringing down governments (in league with
other elements of Bangkok civil society),
and played a leading role in ending
successively the Suchinda (1992), Chuan
(1995), Banhamn (1996), and Chavalit (1997)
administrations. When a prime minister
needed to be kicked out, sections of the press
were always on hand to put the boot in. The
larger problem was with the political role of
the press in peacetime, when no big crisis
was at hand, and the newspapers had to do
the more mundane job of analysing and
explaining the government’s performance,
and articulating the views of different
interest groups, including the marginalised
and dispossessed. Always angling for a
fight, the press is largely inept at the day-to-
day business of scrutinising Thailand’s
politics. The comment - based newsgathering



MANUSYA: Journal of Humanities 3.1, 2000

system, and the polemical character of most
columnists, is designed to provoke slanging
matches, rather than expose politicians and
interest groups to serious critical scrutiny.
Superb at generating political heat, Thai
newspapers largely lack the capacity to
generate light. In other words, the power
and influence of the press is largely
situational; considerable at crucial junctures,
but much reduced at other times. Since
political crises enhanced the power and
influence of the press, columnists and editors
had a vested interest in promoting a sense of
crisis order to empower themselves. The
enthusiasm of the press for generating crises
is one factor underlying the frequency with
which Thai cabinets and governments are
replaced. Whilst the ousting of inept
premiers such as Suchinda and Banham
might seem a legitimate use of press power,
the ousting of Chuan in 1995 wad more
questionable, and the instability and
continual flux produced by almost annual

changes of government is hardly in
Thailand’s best interests.
Ownership is an important factor in

determining the political stance of individual
newspapers, as wad abundantly shown
during the 1991 military coup and the 1992
May events. Despite their protestations to
the contrary, owners do interfere in matters
such as editorial content, the tone of
headlines, and decisions on whether or not to
run stories considered critical of certain
politicians or interest groups. There was
evidence of partisan behaviour related to
ownership at all the publications where I did
fieldwork. Some owners seek to use their
newspapers to support or to remove
particular prime ministers. Even where
owners do not make any explicit requests to

editorial staff concemning coverage of
particular issues, editors often make
decisions with the known opinions,

preferences and connections firmly in mind.

96

A good Thai subordinate does not need to be
told whom his newspaper should or should
not criticise: he already knows. Thus the
character of newspaper ownership has a
significant effect on shaping political in
Thailand. The proliferation of newspapers
and newspaper owners during the 1992-96
period helped contribute to a widening of
political perspectives.

Meeting their match: newspapers in
crisis

Having themselves contributed to the
creation of numerous political crises, it was
perhaps poetic justice that Thai newspapers
began to experience serious difficulties from
1997 onwards. The dramatic decline in the
value of the baht following its effective
devaluation on 2 July 1997, precipitated a
wave of calamities for the Thai economy.
With the financial system awash in bad debt
advertising budgets declined, newspaper
sales plummeted, an layoffs of reporters
became inevitable. Vanity publications an
unprofitable newspapers began closing;
several Phujatkan group publications were
among the first to go, and Siam Post (which
had been sold on twice since running the ‘Dr
S’ story described in chapter 5) closed down
at the beginning of 1998. In retrospect, the
period of my fieldwork (February 1995 to
February 1996) turned out to have been the
heyday of the Thai language press.

Here was an opportunity for the Thai press
to adapt and to reform. The old
newsgathering system of location-based
reporters was extremely labour - intensive,
and could scarcely be afforded in the new
climate. This was an ideal time to shift from
stationary reporters to roving reporters, to
break down the old bureaucratic distinctions
between desks, and above all to abandon the
absolute distinction between news and
comment. For the economic crisis was more



Reforming Thai Print Media

than simply a problem for the press: it was
an indictment of the press. Thailand’s fourth
estate, besotted with the self - interested
opinions of phu yai, had failed to engage
with the structural weaknesses in the
economic and political order that allowed
the financial meltdown to take place.
Speaking at a seminar in Hong Kong in June
1998, Thanong Khanthong (assistant editor
of The Nation) made the following defence
of the Thai media’s failure to notice
structural  economic problems which
culminated in the 1997 financial meltdown:

In Thailand, Local journalists have
more advantages in getting closer to
government sources while foreign
journalists tend to rely more on
market sources We have the
advantage of reading the foreign
reports and also listening to the
comments from the officials. We
were led into believing that
[officials] knew what they were
doing. As it happened, they didn’t
know what they were doing, and the
market was right...The officials are
supposed to the authoritative source.
They have all the figures in their
hands, and we trusted them.”!

The reporters, columnists and editors had
failed to notice the declining efficiency of
the bureaucracy, the abuses of power by
ministers, and especially the colossal build-
up of bad loans which had brought about
Thailand’s  calamities. Despite market
evidence to the contrary, they continued to
display a naive faith in the utterances of
supposedly  ‘authoritative’  government
officials. The media mediocrity produced by
a flawed system of news-gathering, coupled

e Freedom Forum, 1998 Asia Media Forum,
Free Press Fair Press, Hong Kong, June 9-10,
Arlington, Virginia: Freedom Forum, 1998, p. 8.

97

with a systematic failure to analyse and to
explain  developments, had nicely
complemented and serviced the mediocrity
and incompetence so rife in the business
sector, in the bureaucracy, and above all
among the politicians who allegedly ran
the country.

The Thai language press is one of the
liveliest and most provocative in the world.
Thai newspapers have contributed greatly to
the openness and dynamism of Thai society.
The openness of the Thai press contrasts
sharply with the often turgid print media in
neighbouring countries, such as Malaysia,
Singapore, and (until recently) Indonesia,
where censorship and self - censorship are
the order of the day. Thailand has its own
distinctive culture and characteristics; no one
would wish to see Thai Rath tum into
something like the Financial Times, or
Matichon become a Thai version of the
Asahi Shimbun. Nevertheless, the dubious
distinction between news and comment
which characterises the political coverage of
the Thai language press is a major obstacle
to journalistic professionalism. Overcoming
such obstacles will be an important for Thai
newspapers as they enter the next century.
The Thai public need more than mere
opinions: they deserve explanations.

A three-point outline blueprint for
reform of the Thai language press

1. Replace Bangkok newspapers with
national newspapers

¢ The concept of ‘provincial news’
could be abandoned.

¢ Local stringers could be largely replaced
by full-time professional reporters,
usually covering several provinces.

¢ Stories could be reporter - driven rather
than location-driven: reporters could
be trained to seek out stories where



MANUSYA: Journal of Humanities 3.1, 2000

they occur, rather than waiting for
news to happen locally.

¢ Investigative teams of experienced
reporters could be based in Bangkok,
ready to be deployed at short notice
anywhere in the country when a major
story breaks.

¢ ‘Provincial’ news desks could be
abolished; reporters working on stories
outside Bangkok could liaise directly
with the relevant desk editors.

2. Quote less, explain more

¢ The distinction between news and
comment in political stories could be
dropped, in favour of writing political
stories that analyse and explain
developments.

¢ Political news stories could be shorter
and ore focused, pointing out the
significance of developments, and
highlighting possible reasons for
controversies and proposals.

¢ Political columns could be more
factually - grounded, and less based on
sheer assertion.

¢ Political reporters and columnists
would need retraining to adopt new
ways of writing.

3. Gather news differently

¢ Reporters in Bangkok could reduce
their preoccupation with passively
‘watching’ (fao) centres of power, and
spend more time seeking out stories.

¢ Reporters could distance themselves
from power - holders more explicitly.

¢ Newspaper could send more of their
best staff back out into the field,
making use of their seniority and
contacts to pursue important stories.

98

References

Boonyaketmala, Boonrak. 1982. “Thailand.” in
John A. Lent (ed.), Newspaper in Asia:
contemporary trends and problem: 344.

Fairclough, Gordon. “Free to air” Far Eastern
Economic Review, 16 November 1995.

Girling, John L.S. 1981. Thailand: society and
politics, Ithaca: Comell University Press.

McCargo, Dancan. 1993. “The buds of May,”
index on Censorship: 3-8.

. 1999. “The international
media and the domestic political
coverage of the Thai press,” Modern
Asian Studies. 33. 3: 551-579.

McCargo, Duncan and Ramaimas Bowra.
1997. Policy advocacy and the media
in Thailand, Bangkok: Institute of
Public Policy Studies.

Phongpaichit, Pasuk and Chris Baker.1997.
“Power in transition: Thailand in the
1990s,” in Kevin Hewison (ed.),
Political change in Thailand.:
democracy and participation: 33-5.

Pongsudhirak, Thitinan. 1997. “Thailand’s media:
whose watchdog?” in Kevin Hewson
(ed.), Political change in Thailand:
democracy and participation: 224-5.

Siriyuvasak, Ubonrat. 1994. “The development of a
participatory democracy: raison d’etre for
media reform in Thailand,” in Southeast
Asian Journal of Social Science, 22: 101-5.

Tanasomboonkit, Pajaree. ‘Nangsuephim Thai
Rath kap kankamnotwarasan khwam
khatyaeng thang kanmuang nai hetkan
pritsapa 2535°, [Thai Rath Newspaper
and the agenda setting of political
conflict in the May crisis 1992],
unpublished MA. Dissertation,
Faculty of Communication Arts,
Chulalongkommn University, 1995.



	Scan0001.tif
	Scan0002.tif
	Scan0003.tif
	Scan0004.tif
	Scan0005.tif
	Scan0006.tif
	Scan0007.tif
	Scan0008.tif
	Scan0009.tif
	Scan0010.tif
	Scan0011.tif
	Scan0012.tif
	Scan0013.tif

